I løpet av året skal Stortinget ta stilling til om vi skal ta inn EUs fjerde jernbanepakke i Norsk lov. Med mindre vi bruker vetoretten mot denne pakken, vil oppstykkingen og liberaliseringen i regjeringens jernbanereform bli irreversibel.
Hva er jernbanepakke IV?
EUs jernbanepakke IV inneholder krav om liberalisering av persontrafikk. Det betyr blant annet mer omfattende bruk av anbud, med en tilhørende oppstykking av ansvaret for persontrafikken.
I tillegg vil EUs harmonisering av regelverk gi mindre trygghet på skinnene. Dersom et sett med tog-materiell er godkjent i et EU-land vil det automatisk være godkjent i Norge. Et tog som er godkjent i Spania er ikke nødvendigvis trykt å bruke på en norsk fjellovergang. Krav om kostnadskutt vil også kunne slå svært negativt ut på sikkerheten.
Dersom jernbanepakke 4 skal stoppes må dette skje på Stortinget. Heldigvis har allerede Senterpartiet, Rødt, SV og Mdg uttalt at de ønsker et norsk veto. LO-kongressen sa i tillegg nei i 2017. Det gir håp.
Vil du lese mer om jernbanepakke IV kan du gå inn her