Liberalisering i 4 omganger - konsekvensene av EUs jernbanepakker

Den 24. Desember 2017 ble EUs fjerde jernbanepakke gjort gjeldende i unionen. I løpet av 2018 kommer direktivene og forordningene i pakken til Norge. Jernbanepakke IV er et ledd i en lengre trend av tog-privatiseringer fra EU. Her er en liten oversikt over innholdet i de tidligere 3 jernbanepakkene.

Jernbanepakke 1

Allerede to år etter at EØS-avtalen trådde i kraft tok vi inn den første jernbanepakken fra EU. Den påbyr oss å skille mellom infrastrukturforvalter og operatør, noe vi gjorde bare to år senere i 1998. Da ble NSB og Jernbaneverket (BaneNor) skilt fra hverandre. Dette har gitt en utydelig ansvarsfordeling

Jernbanepakke 2

I 2007 kom EUs Jernbanepakke 2 med krav om full liberalisering innen godstrafikken. På den måten kan europeiske selskaper etablere seg fritt for å drive godstransport i Norge. I etterkant av den andre jernbanepakken har godstransporten på skinner sunket jevnt og trutt, til fordel for godstransport på vei.

Jernbanepakke 3

I 2009 tok vi inn jernbanepakke nr 3 med krav om liberalisering av grenseoverskridende persontrafikk. I denne pakken finner vi også direktivet om sertifisering av lokomotivførere. I Norge har dette bidratt til å senke kravene til sertifisering.

Jernbanepakke 4

Fullbyrdelsen av EUs markedsretting av jernbanen kommer altså nå, 10 år senere, med Jernbanepakke IV. Denne vil tvinge oss til å konkurranseutsette så godt som all persontrafikk i landet. I tillegg innebærer pakken at vi må overføre sikkerhetsmyndighet fra statens jernbanetilsyn til EU-organet ERA. EUs harmonisering av regelverk vil innebære at et sett med tog-materiell som er godkjent av ERA skal godkjennes automatisk i Norge, uavhengig av hva vi måtte mene om saken.

reLATERT

Se alle arrangementer

Acer-saken: En historisk sak, brøt Stortinget grunnloven?

17. sep. 2023

EU byrået ACER, kan fatte vedtak over Norge som kan ha store konsekvenser for norsk kraft politikk og strømprisene. Våre myndigheter har mistet kontrollen til Den europeiske unionen!

Solidaritet på flyktningdagen

19. juni 2020

Hvorfor skal ikke Norge – som ikke er medlem av EU – kunne vise solidaritet med flyktningene og Hellas, uavhengig av EU, spør Kathrine Kleveland og Frankie Rød.

Nederland stemmer ned Mercosur-avtalen

13. juni 2020

Mercosur-avtalen fører til avskoging, lavere krav til landbruk og skaper urettferdige konkurransevilkår

Ungdom mot EU tilslutter seg kystopprøret

22. mai 2020

Kystopprøret handler om liv langs kysten, om demokrati, og om en av Norges viktigste næringer. Ungdom mot EU har derfor tilsluttet seg kystopprøret.

Ja til et sterkere arbeidsliv - nei til EU og EØS!

30. april 2020

Arbeidernes internasjonale kampdag er like viktig for nei-bevegelsen som for fagbevegelsen. Skal vi bekjempe sosial dumping og ha et organisert arbeidsliv, må vi stå utenfor EØS.

Hindrer EUs klimakvoter klimatiltak?

05. des. 2019

Med EUs kvotesystem gir vi fra oss store deler av handlingsrommet vårt i møte med klimakrisen.

Vi må stoppe handelsavtalen med Mercosur

18. okt. 2019

Samtidig som Amazonas brenner har regjeringen nettopp ferdigstilt en ny handelsavtale med Mercosur-landene.

Aksjon mot Jermbanepakke 4

27. feb. 2019

Nei til EU hadde på tirsdag aksjon mot jernbanepakke 4 langs Østfoldbanen.

Uttalelse - EØS fremmer skatteunndragelse

07. feb. 2019

EØS-avtalen tapper verktøykassen vår i kampen mot aggressiv skatteplanlegging. Det er svært kritisk i en periode hvor omfanget av skatteunndragelse blir stadig større.

Uttalelse - ACER-vedtaket bryter med grunnloven

06. feb. 2019

Suverenitetsoverføringen til ACER skulle blitt behandlet etter Grunnlovens § 115, med krav om ¾ flertall på Stortinget. Det ble den ikke. Ungdom mot EU mener derfor det er helt på sinn plass å ta saken til retten for å teste den juridiske gyldigheten til stortingsvedtaket.

Ungdomsorganisasjonene går sammen mot Jernbanepakke IV!

10. des. 2018

Ungdom mot EU har sammen med Sosialistisk Ungdom tatt lokalt initiativ til aksjon mot innføringen av EUs Jernbanepakke IV i Norge. Ungdommen frykter for jernbanens fremtid med denne irreversible jernbanepakken. Rød Ungdom og Fagforbundet Ung har også tilsluttet seg aksjonen.

Nei til EU landsmøte 2018 samlet folk mellom 18 og 90 år til en spennende helg

13. nov. 2018

Helgen 9. til 11. November var 15 delegater fra Ungdom mot EU på Nei til EU sitt landsmøte som ble avholdt i Sarpsborg. Vi alle hadde stemmerett og fikk være med på å vedta både vedtekter og årsplan ++. Denne muligheten tror jeg mange var veldig fornøyde med å ha.