Hva er kabotasje?
AUF-leder Mani Hussaini var denne uken ute i media med krav om at Arbeiderpartiet skal si nei til EUs nye kabotasjeregler, for å verne om ordnede kår i transportsektoren. Kabotasje er imidlertid et fremmedord for mange. Her kommer en liten oppsummering av hva kabotasje er, og hva EUs nye kabotasjeregler går ut på.
Hva er kabotasje?
Kabotasje regnes som transport mellom to steder som begge er i et annet land enn det sjåføren er fra (er registrert i). Dersom en lastebil transporterer et lass med varer fra Riga i Latvia til Oslo regnes det ikke som kabotasje. Dersom den samme lastebilen derimot benytter anledningen til å transportere nye varer fra Oslo til Stavanger og tilbake snakker vi om kabotasje.
Hvorfor er dette problematisk?
Gitt at lastebilsjåføren er pliktet å forholde seg til norske lønns og arbeidsvilkår, samt krav til sikkerhet, ville ikke dette bydd på store problemer. Dette er imidlertid ikke tilfellet. Grunnet EUs kabotasjeregler kan transportselskapet utføre et visst antall oppdrag i Norge, uten å måtte forholde seg til våre regler. Det gir mer utrygghet på veiene og legger et press på lønns og arbeidsvilkår.
EUs nye kabotasjeregler
EU har nylig revidert sine kabotasjeregler. Den viktigste delen av denne revideringen går ut på at man fjerner grensen på hvor mange oppdrag sjåfører kan ta på seg, før de blir forpliktet til å følge norske regler. I stedet setter EU en grense på 5 dager. Det betyr i praksis at et transportselskap kan ta oppdrag i Norge en hel arbeidsuke, ta helgen i Sverige, og komme tilbake for en ny arbeidsuke. Dette uten å på noen måte måtte forholde seg til norske krav om hviletid, lønn, sikkerhet.
Derfor heier vi på AUF i denne saken og håper at de lykkes med å ta kampen opp mot Arbeiderpartiet!
Ønsker du å lese mer om kabotasje kan du gå inn her