Hva er kabotasje?

AUF-leder Mani Hussaini var denne uken ute i media med krav om at Arbeiderpartiet skal si nei til EUs nye kabotasjeregler, for å verne om ordnede kår i transportsektoren. Kabotasje er imidlertid et fremmedord for mange. Her kommer en liten oppsummering av hva kabotasje er, og hva EUs nye kabotasjeregler går ut på.


Hva er kabotasje?
Kabotasje regnes som transport mellom to steder som begge er i et annet land enn det sjåføren er fra (er registrert i). Dersom en lastebil transporterer et lass med varer fra Riga i Latvia til Oslo regnes det ikke som kabotasje. Dersom den samme lastebilen derimot benytter anledningen til å transportere nye varer fra Oslo til Stavanger og tilbake snakker vi om kabotasje.

Hvorfor er dette problematisk?
Gitt at lastebilsjåføren er pliktet å forholde seg til norske lønns og arbeidsvilkår, samt krav til sikkerhet, ville ikke dette bydd på store problemer. Dette er imidlertid ikke tilfellet. Grunnet EUs kabotasjeregler kan transportselskapet utføre et visst antall oppdrag i Norge, uten å måtte forholde seg til våre regler. Det gir mer utrygghet på veiene og legger et press på lønns og arbeidsvilkår.

EUs nye kabotasjeregler
EU har nylig revidert sine kabotasjeregler. Den viktigste delen av denne revideringen går ut på at man fjerner grensen på hvor mange oppdrag sjåfører kan ta på seg, før de blir forpliktet til å følge norske regler. I stedet setter EU en grense på 5 dager. Det betyr i praksis at et transportselskap kan ta oppdrag i Norge en hel arbeidsuke, ta helgen i Sverige, og komme tilbake for en ny arbeidsuke. Dette uten å på noen måte måtte forholde seg til norske krav om hviletid, lønn, sikkerhet.

Derfor heier vi på AUF i denne saken og håper at de lykkes med å ta kampen opp mot Arbeiderpartiet!

Ønsker du å lese mer om kabotasje kan du gå inn her

reLATERT

Se alle arrangementer

Studietur til Ukraina med LNU

19. mai 2018

Ungdom Mot EU var så heldig å bli representert blant de 11 barne- og ungdomsorganisasjonene som fikk bli med på studietur til Kiev, Ukraina med Landsrådet for Norges barne - og ungdomsorganisasjoner (LNU) i april.

Ungdom Mot EUs Sommerfestival 2018!

16. mai 2018

Sommerferien nærmer seg med stormskritt! Snart må studielivet med stress og eksamener, og arbeidsdagen på svette kontorer vike for sommer, sol og ferie. Hva er bedre da enn å melde seg på Ungdom Mot EUs Sommerfestival 2018?

BLI MED PÅ TIDENES VERVEDUGNAD!

08. mai 2018

Flere medlemmer er viktig for organisasjonen. Det gjør at vi blir en sterkere organisasjon og at vi får gjennomslag for våre saker. Medlemmer var avgjørende for å få til to nei til EU i 1972 og 1994. Nei-kampen er dessverre ikke over og da særlig med tanke på saker som Finanstilsynsaken, EUs energiunion og nå Jernbanepakke IV. Se hva du kan vinne under!

EUs finanstilsyn får mer makt

04. mai 2018

Gjennom de siste årene har Norge ved flere anledninger overført myndighet over flere politiske områder til diverse EU-byråer, deriblant finanstilsynet og ACER. Hver gang nei-siden har tatt kampen mot denne typen suverenitetsavståelser har vi blitt møtt med påstander som ”dette er jo helt ukontroversielt” eller ”byrået sitt mandatområde er lite inngripende”.

Ungdom mot EU feiret 1. mai med lokførerne

02. mai 2018

På arbeidernes dag 1. mai gikk Ungdom Mot EU i tog med lokførerne.

Liberalisering i 4 omganger - konsekvensene av EUs jernbanepakker

26. april 2018

Den 24. Desember 2017 ble EUs fjerde jernbanepakke gjort gjeldende i unionen. I løpet av 2018 kommer direktivene og forordningene i pakken til Norge. Jernbanepakke IV er et ledd i en lengre trend av tog-privatiseringer fra EU. Her er en liten oversikt over innholdet i de tidligere 3 jernbanepakkene.

EØS bryter ned de ordnede forholdene i arbeidslivet

20. april 2018

EØS-avtalen går i dag inn på områder som den i utgangspunktet aldri var ment å omhandle da den ble signert, for eksempel arbeidslivspolitikk. Gjennom de siste årene har vi tatt inn flere EU-direktiver som griper direkte inn i arbeidslivspolitikken. Trenden er at de ordnede forholdene må vike for å sikre fri konkurranse.

Snøkrabbesaken – delikatesse til besvær

19. april 2018

I EØS-avtalen mellom Norge og EU er handel med fiskeri- og landbruksprodukter regulert i egne avsnitt som det forhandles om hvert år eller annethvert år. Norge har en bilateral fiskeriavtale med EU fra 1980, og samarbeidet ble utvidet ved inngåelsen av EØS i 1992.

Hva går EUs jernbanepakke IV ut på?

11. april 2018

I løpet av året skal Stortinget ta stilling til om vi skal ta inn EUs fjerde jernbanepakke i Norsk lov. Med mindre vi bruker vetoretten mot denne pakken, vil oppstykkingen og liberaliseringen i regjeringens jernbanereform bli irreversibel.

Første møte i den nye landsstyreperioden

11. april 2018

Helga 6 – 8 April ble første landsstyremøte for perioden 2018 - 2019 holdt. Landsstyrerepresentant Emilie Hermine skriver om hvordan møtet var.

EUs arbeidsmarkedsbyrå

08. april 2018

EUs kommisær for arbeidslivsspørsmål og sosiale saker, Marianne Thyssen, la i mars frem et forslag om å opprette et nytt overnasjonalt EU-byrå: denne gangen for arbeidsmarkedet. Byrået skal i følge planen være opprettet i løpet av 2019, og i full drift fra 2023.

Ungdom Mot EU anbefaler nyhetsbrev

04. april 2018

Ønsker du å holde deg oppdatert på EU- og EØS-relaterte nyheter som for eksempel hva skjer med Jernbanepakke IV? Ungdom Mot EU har samlet noen aktuelle nyhetsbrev du kan melde deg på for å få ferske saker rett i innboksen.