Økt vetovilje i Ap

Mye tyder på at vi i fremtiden kommer til å se et Arbeiderparti som i langt større grad tør å stå opp mot EU.

Partiets stortingsgruppe varslet i juni at de vil stemme nei til å ta inn direktivene og forordningene i EUs fjerde jernbanepakke. Samtidig har blant andre Hadia Tajik uttalt seg svært kritisk til EUs arbeidslivsbyrå, og uttrykt at det også her kan være aktuelt med en reservasjon om byrået får den rollen som kritikerne frykter. Også implementeringen av EUs nye mobilitetspakke med en revidering av unionens kabotasjeregler kan ryke dersom kritikerne i Arbeiderpartiet får det som de vil.

Bare noen måneder etter at ledelsen i Arbeiderpartiet valgte å overkjøre sin egen grasrot i ACER-saken virker disse nye EU-tonene nesten for gode til å være sanne. Det er imidlertid ikke utenkelig at Ap nådde en slags smertegrense i nettopp ACER-saken, og at traumet har bidratt til å presse frem en ny linje i saker der arbeidsfolks interesser går i direkte konflikt med rettsakter fra EU. Som konsekvens av dette kan det være at vi i 2018 og 2019 vil vi se et nytt Arbeiderparti som i langt større grad våger å stå opp for grunnleggende sosialdemokratiske verdier, selv når det innebærer å si nei til EU.

Det finnes EØS-tilhengere som er redde for at det å bruke reservasjonsretten hyppigere vil kunne føre til at EØS-avtalen trer ut av kraft. Jeg tror dette er å snu ting på hodet. Tvert imot tror jeg at videre EØS-medlemskap i fremtiden vil være avhengig av at man beviser at handlingsrommet innenfor avtalen faktisk eksisterer. Kompromisset som ledende Arbeiderparti-politikere jobbet for, og fikk gjennomslag for, under LO-kongressen i fjor forutsatte at man nettopp brukte reservasjonsretten mer flittig. For at dette skal være mer enn bare tomme ord, er EØS-tilhengerne avhengige av å kunne vise til konkrete saker. Her er Jernbanepakke IV, arbeidslivsbyrået og revideringen av kabotasjereglene et ypperlig sted å begynne.

Dette kan bidra til å endre dynamikken i den norske EU og EØS-debatten fremover. Ikke minst vil det gi Krf en nøkkelrolle. At Arbeiderpartiet har varslet et nei til EUs Jernbanepakke IV, med krav om konkurranseutsetting av innenlandsk persontrafikk, betyr at Krf vil få en avgjørende vippeposisjon når saken skal behandles til høsten. Krf har tidligere vært med på å sikre flertall for Solvik-Olsens jernbanereform.

Det betyr på ingen måte at det er selvsagt at partiet vil gå god for Jernbanepakke IV. For det første er det en enorm forskjell på det å støtte en reform med krav om konkurranseutsetting og det å støtte en direktivpakke som gjør konkurranseutsettingen irreversibel. Gjennom Jernbanepakke IV mister vi muligheten til å ta tilbake jernbanestrekninger i offentlig regi om det skulle vise seg at konkurranseutsettingen av visse strekninger ikke fungerer slik politikerne hadde sett for seg.

Samtidig innebærer Jernbanepakke IV, på samme måte som med ACER-saken, å overføre myndighet til et EU-byrå (The European Union Agency for Railways). Dette organet vil få mandat til å godkjenne togmateriell på vegne av alle EU og EØS-land.

En annen sak som kan ende opp i Stortinget allerede i 2018 er revideringen av EUs kabotasjeregler. Kabotasje er oppdrag innen langtransport på vei som er utført mellom to områder i et annet land enn det sjåføren i utgangspunktet er registrert i. Dersom en lastebil skal frakte en last fra Polen til Oslo, for så å ta en ny last videre til Stavanger, regnes det som kabotasje. Revideringen av reglene ser ut til å ville fjerne grensen for hvor mange slike oppdrag en sjåfør kan ta på seg innenfor en ramme av fem dager.

Det vil øke omfanget av kabotasjekjøring drastisk, og gi dårligere sikkerhet på veiene. Også her ser det ut til at vi vil kunne få en relativt samlet opposisjon bestående av Rødt, SV, Ap og Sp hvor Krf får den avgjørende vippestemmen. Da kan det også her gå mot et norsk veto.

Som EØS-motstander skulle jeg selvsagt helst sett at man erstattet EØS med en ny bilateral avtale med EU. Innen vi kommer dit er imidlertid de nye tonene fra Arbeiderpartiet svært gledelig.

reLATERT

Se alle arrangementer

Ungdomsorganisasjonene går sammen mot Jernbanepakke IV!

10. des. 2018

Ungdom mot EU har sammen med Sosialistisk Ungdom tatt lokalt initiativ til aksjon mot innføringen av EUs Jernbanepakke IV i Norge. Ungdommen frykter for jernbanens fremtid med denne irreversible jernbanepakken. Rød Ungdom og Fagforbundet Ung har også tilsluttet seg aksjonen.

Nei til EU landsmøte 2018 samlet folk mellom 18 og 90 år til en spennende helg

13. nov. 2018

Helgen 9. til 11. November var 15 delegater fra Ungdom mot EU på Nei til EU sitt landsmøte som ble avholdt i Sarpsborg. Vi alle hadde stemmerett og fikk være med på å vedta både vedtekter og årsplan ++. Denne muligheten tror jeg mange var veldig fornøyde med å ha.

Espen om EU: Angela Merkel

06. nov. 2018

Etter 13 år ved roret går EUs lengstsittende og mektigste statsleder av som partileder for kristendemokratene (CDU) og innleder det siste kapittelet i hennes virke som kansler, et kapittel som kan bli svært kort. I den anledning, kan det være på sin plass å gå gjennom hennes virke, ettermæle og veien videre. For mange var hun et symbol på konsensus, stabilitet og disiplin i en krevende tid. For andre var hun sjefsarkitekten bak eurokrisen, Hellas sin kollaps og ytterligere maktkonsolidering i Brussel.

Makt og EU på agendaen under Globaliseringskonferansen 2018

26. okt. 2018

12. til 14. oktober var representanter fra UMEU på stand under Globaliseringskonferansen ved DOGA og kulturkirken Jakob i Oslo. Det var en fantastisk helg, fullspekket av foredragsholdere, likestillingsforkjempere og professorer fra hele verden. Blant annet den colombianske miljøaktivisten Francia Márques, vinner av Right Livelihood Award og æresdoktor Vandana Shiva, samt representanter fra organisasjoner som kvinnefronten, Ungkurd, Natur og Ungdom, antirasistisk senter, IKFF, Operasjon Dagsverk, Palestinakomiteen med flere.

Politisk markering mot Jernbanepakke IV

10. okt. 2018

Torsdag 11. oktober kl. 15:00 samles motstandere av EUs Jernbanepakke IV på Eidsvoll plass foran Stortinget for å demonstrere. Tidligere samme dag fra kl. 12:00 til 14:00 er det formøte for alle interesserte.

Globaliseringskonferansen 2018

04. okt. 2018

Anne Grete Kroken er gjestskribent. Hun er styremedlem i Norges Sosiale Forum som arrangerer Globaliseringskonferansen annet hvert år. Årets konferanse er i Jakob Kirke i Oslo fredag 12. til søndag 14. oktober. Ungdom mot EU er tilstede på konferansen med stand, og vi er medarrangør sammen med Nei til EU på møtet "Hellas - ti år under jernhælen".

Dagsseminar om EU og EØS i Drammen

26. sep. 2018

Ungdom mot EU arrangerer med Sosialistisk Ungdom, Senterungdommen og Rød Ungdom i Buskerud et dagsseminar for ungdom. Vi ønsker å sette lys på hvorfor vi er EU-motstandere samt formidle informasjon om hvordan vi blir påvirket av EU og EØS-avtalen.

Det kan være farlig å arbeide i Norge hvis du kommer fra et EU-land

03. sep. 2018

Dette gjesteinnlegget er fra Heismontørenes fagforening og omhandler saken om Ramundas Gudas fra Litauen som kom til Norge for å arbeide. Den unge Litaueren på 21 år havnet i en stygg arbeidsulykke, og innlegget setter fokus på EØS-avtalens svakere sider når det kommer til arbeidsliv og arbeideres rettigheter.

EØS-elefanten i rommet

21. aug. 2018

Den siste tiden har vi kunne lese om hvordan kriminelle nettverk har slått seg opp i deler av norsk bygge- og renholdsbransje. Arbeidslivskriminalitet har blitt et så alvorlig samfunnsproblem at regjeringen har vedtatt en egen strategi og lover økt innsats mot bakmenn og nettverk. Ingen ser imidlertid ut til å ville stille spørsmålstegn med den store elefanten i rommet: nemlig EØS-avtalens arbeidslivsbestemmelser om fri flyt.

Arbeiderpartiet sier nei - Krf får vippeposisjonen

12. juni 2018

Arbeiderpartiet sin stortingsgruppe har vedtatt at partiet skal si nei til EUs jernbanepakke IV! Det er heilt fantastiske nyheter for alle dem som ønsker fortsatt råderett over egen jernbanepolitikk. At AP hiver seg inn på nei-siden betyr at Krf sitter med en avgjørende vippeposisjon når Jernbanepakke IV skal behandles.

Bruk vetoretten mot jernbanepakke IV

07. juni 2018

Uansett om man støtter jernbanereformen eller ikke, burde man kunne enes om at jernbanepolitikk er noe vi trenger demokratisk kontroll over. Dersom Stortinget velger å ta inn direktivene og forordningene i EUs fjerde jernbanepakke vil konsekvensen bli at vi mister den kontrollen. Da vil vi være bundet fast til oppstykkingen og liberaliseringen i jernbanereformen - uavhengig av hva erfaringene av reformen blir.

Hva er EFTA?

22. mai 2018

I 1960 signerte syv europeiske land en handelstraktat med mål om å etablere fri handel blant vesteuropeiske land uten overnasjonal styring. Norge, sammen Østerrike, Sveits, Sverige, Danmark og Portugal fulgte Storbritannia i det som var deres alternativ for samhandel og samarbeid mellom kapitalistiske land i Europa under den kalde krigen. Denne traktaten dannet grunnlaget for organisasjonen, hvis akronym den deler, det Europeiske Frihandelsforbund (EFTA).